Når jeg skriver overskriften “Stress – i månedsvis”, så er det jo en fortsættelse i mine serie om min sygemelding med stress.

En sygemelding der handler om stress – i månedsvis. Det handler om utroligt MANGE LANGE måneder. Med utrolig mange gåture, snakke, tårer, stilhed og meget mere. Og utrolig lidt social kontakt, fysisk aktivitet, overblik, hukommelse og meget mere. Jeg mærker det dagligt – stadigvæk.

Hvis du endnu ikke har læst mine indlæg i denne serie, så læs gerne http://meskildsen.dk/stress-part-1-inden-kollapset/ og http://meskildsen.dk/stress-part-2-kollaps/.

Samtidig med at jeg lever i en hverdag fuld af stress, angst og træthed, prøver jeg at fokusere på alle de gode ting, jeg har omkring mig… Og der er heldigvis mange. Se blot disse pragtfulde blomster, der står ved min indkørsel i disse dage. Og når solen skinner på dem, så kan man da ikke andet end at stå og nyde dem.

Pragtfulde blomster der blomstre og krydrer min hverdag fuld af stress - i månedsvis.
Pragtfulde blomster der blomstre og krydrer min hverdag fuld af stress (stress – i månedsvis).

 

Jeg er begyndt at dele mine dage op i delelementer, hvis man kan sige sådan. Jeg har i lang tid lavet en dagsplan for mig selv, for at jeg kan huske, hvad jeg skal i løbet af en dag. På den måde kan jeg løbende strege tingene ud, når jeg har lavet dem. Det er egentligt ikke en TO-DO liste. Mere en TO-BE liste. En liste jeg har været nødt til at lave til mig selv, for at kunne holde ud til bare at være – TO BE OR NOT TO BE.
Mine kognitive færdigheder er ramt meget hårdt og jeg husker som en si. Når jeg glemmer noget, bliver jeg mindet om at min hukommelse er ramt og SÅ bliver jeg ked af det. Bl.a. derfor skriver jeg ned, hvad jeg skal. Men jeg er blevet bevist om at gøre det endnu mere specifikt (har fået hjælp af min stresscoach til denne bevidstgørelse)… I virkeligheden kan jeg ikke holde ud at lave planer og skemaer for mig selv, for det minder mig for meget om perioden inden stresskollapset, men jeg kan omvendt også mærke, at det hjælper mig i denne proces.
Mine aktiviteter deles op i 3 områder, som skal fordeles jævnt hen over dagen. Rutine, hjerneaktivitet og hjernehvil. Har jeg lavet noget hjerneaktivitet, så skal jeg have hjernehvil og kan derefter lave noget, der er en rutine. Jeg har tidligere tænkt, at jeg slappede af, når jeg læste i en bog, tegnede eller så fjernesyn, men det er faktisk en hjerneaktivitet, så derefter skal jeg have hjernehvil. Det kan fx være at sove eller sidde at kigge ind i et bloklys i noget tid (det er svært, kan jeg sige). Mindfullness tømmer også hovedet. Rutine aktiviteter er fx at støvsuge. Men at hænge tøj til tørre er en hjerneaktivitet, for der bruges hjernen til at det skal hænge ordentligt på snoren. Shit, tænkte jeg, da hun fortalte det. Mange af de ting, jeg ikke regnede for hjerneaktivitet, er en udfordring for hjernen. Jeg elsker fx at lave mad, men det er også en hjerneaktivitet og jeg må max have gang i 2 processer på en gang. Det er svært, når man laver mad. Men set i bagspejlet, så “fejler” min madlavning og min tidsplanlægning oftere nu end førhen. Jeg har simpelthen ikke det overblik, som jeg plejer. Derfor er det  en ekstrakrævende hjerneaktivitet for mig i denne tid. Jeg som har gået her og troet, at det var afslapning for mig at lave mad!!! Det kan det såmænd også godt stadig være i det små. Bare det ikke er flere processer på én gang. Derfor er jeg også begyndt at dele madlavningen op hen over dagen med en god gang hjernehvil imellem. Fx har jeg tidligere i dag lavet den tomatsuppe, vi skal have i aften. Så kunne jeg vinge den af på planen og have bedre overblik, når resten af måltidet skal tilberedes senere i dag. Jeg bruger den lækreste opskrift på tomatsuppe, som er at finde på Valdemarsro´s blog. Find den på dette link http://www.valdemarsro.dk/tomatsuppe-med-suppehorn-og-hvidl%c3%b8gsostebr%c3%b8d/.

Tomatsuppen simrer på komfuret med min nye stænkplade bagved. Jeg er SÅ glad for den - og jeg har selv lavet den... Stress - i månedsvis
Tomatsuppen simrer på komfuret med min nye stænkplade bagved. Jeg er SÅ glad for den – og jeg har selv lavet den…

 

Alle disse informationer om de forskellige aktiviteter er ny viden for mig – og sindssygt krævende at klare en dag igennem med den tankegang. Min hjerne er syg – den er nærmest krympet pga. stressen og angsten, så jeg er nødt til at passe på den for at få den til at blive rask og hel igen.
Og hold da kaje, hvor er det svært!!
En dag, som i lørdags, hvor vi var til fødselsdag hele dagen – den trækker også tænder ud på hjerneaktivitetskontoen, hvor der i løbet af sådan en dag ikke bliver sat ekstra ind på hjernehvilskontoen. Det kan man ikke kalde win-win… tværtimod. Derfor tager det mig også et par dage at komme mig oven på sådan en dag. Det er altså crazy…

Men bevidstheden omkring det er guld værd for mig… Det er næsten lidt som at købe og sælge… “Har du penge, så kan du få. Men har du ingen, så må du gå.”
Did you get it? Do you see my point???

Jeg har tidligere fået akupunktur for min hovedpine, men det hjalp slet ikke. Jeg var mega angst for det og syntes, det gjort voldsomt ondt. Det var en pine for mig hver gang og jeg var virkelig ængstelig over det. Derfor stoppede vi behandlingen. Men nu er jeg begyndt på en anden slags akupunktur. Det hedder NADA. Indtil videre er jeg positiv overfor det. Jeg var meget bange de første gange, men det bliver stille og roligt bedre, kan jeg mærke.

Stress - i månedsvis kræver forskellige slags behandlinger. Det er altså ikke ren afslapning og lutter lagkage at gå herhjemme i en sygemelding. Det er faktisk hårdt "arbejde".
Stress – i månedsvis kræver forskellige slags behandlinger. Det er altså ikke ren afslapning og lutter lagkage at gå herhjemme i en sygemelding. Det er faktisk hårdt “arbejde” – og giver også en del ekstra rynker!!!

Tak fordi du læste med…

Vi ses!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *